Typisch Iers: Hot whiskey

Typisch Iers: Hot whiskey

Nu het in Ierland weer koud, regenachtig en donker is (is er ooit een moment waarop dat niet het geval is? vraag je je nu natuurlijk af), wordt het tijd voor de beste uitvinding ooit, te weten: HOT WHISKEY. Hot whiskey is geweldig, want het is whiskey, maar warm, zoals de naam al weggeeft. Vorig jaar wist ik nog niets van het bestaan ervan af, en toen ik er voor de eerste keer mee geconfronteerd werd, dacht ik: wat een onzin. Ik heb nog nooit zo’n grote fout gemaakt in mijn leven. Hot whiskey is life, dat zie ik nu wel in. Het helpt als je het koud hebt, een griepje onder de leden hebt, als slaapmutsje, of gewoon als knus drankje om de donkere herfst- en winterdagen door te komen. Het beste is om het te nuttigen voor een haardvuur, maar als je dat niet bij de hand hebt, geeft dat niets: je wordt al genoeg verwarmd door de whiskey zelf.

Hot whiskey is betrekkelijk eenvoudig te maken en daarom zal ik hier ’t recept delen, opdat de bliss van dit drankje naar Nederland zal komen.

Men neme een fles whiskey (Ierse dus – Schotse schrijf je als ‘whisky’, en we negeren de Schotten vandaag even, al is hun drank fantastisch), een kopje of whiskeyglaasje, heet water, bruine suiker, citroen, en kruidnagels. Vul een kwart tot een derde van het glas met de drank (ligt eraan hoe sterk je het wil hebben), en roer er twee lepels bruine suiker doorheen. Snijd de citroen in schijfjes, en druk de kruidnagels erin, op deze manier:

lemoncloves

Twee schijfjes zijn genoeg voor één glaasje. Nu kun je de rest van het kopje vullen met heet water, nogmaals even roeren, en klaar is Kees! (Ik hou van deze uitdrukking.) Je zult nu inzien dat je je leven tot nu toe niet ten volle hebt geleefd. Hot whiskey maakt alles beter.

Ik las op Het Internet dat je dit ook kunt maken met andere kruiden (kaneel bijvoorbeeld!), honing, thee (!), of cider (!!). Dat laatste heet Hot Apple Toddy en zou zomaar nóg beter kunnen zijn dan hot whiskey – ik moet het nog uitproberen. Als jullie dat ook willen proeven, dan kun je hier een recept vinden.

whiskey-honey-hot-toddy

Sláinte! 🙂

4 gedachtes over “Typisch Iers: Hot whiskey

Plaats een reactie